Samoa dag 3 - Reisverslag uit Apia, Samoa van Shanice Bel - WaarBenJij.nu Samoa dag 3 - Reisverslag uit Apia, Samoa van Shanice Bel - WaarBenJij.nu

Samoa dag 3

Door: Shanice

Blijf op de hoogte en volg Shanice

25 April 2017 | Samoa, Apia

19/04/2017

Hallo allemaal!

Mijn project begint pas volgende week maandag en daarom ga ik de komende 3 dagen naar een school waar kinderen in hun vakantie kunnen verblijven. Vandaag was mijn eerste dag, dus erg spannend!

Ik was samen met 3 andere vrijwilligers (Nederlands, Japans en Australisch) en 2 coördinatoren van Projects Abroad die ons op gang hielpen. Er waren vandaag zo'n 25 à 30 kinderen van rond de 12 jaar.

Elke ochtend beginnen ze met bidden en zingen ze een lied. Na het ochtendritueel hebben wij onszelf in onze eigen taal voorgesteld, waarna we dit vertaalden in het Engels. Daarna hebben we een soort warming-up gedaan met wat ademhaling- en stretch oefeningen.

We begonnen de dag met een Engelse les. De Engelse taal is hier van groot belang, omdat veel Samoaanse kinderen geen/beperkt Engels spreken en schrijven. Na deze les zijn we gaan frisbeeën en hebben we teams gemaakt voor het volleyballen. Het viel me op dat veel kinderen heel goed waren in volleybal! Ik moest zelf even inkomen, maar uiteindelijk moedigden de kinderen mij aan om te serveren (dat ging namelijk wel goed haha).

Rond half 12 gingen we lunchen. Tijdens de lunch heb ik een meisje wat Nederlandse woorden geleerd en zij leerde mij wat Samoaanse woorden. Ze moest heel hard lachen om de Nederlandse woorden en mijn uitspraak in het Samoaans.

Na de pauze hebben we een spelletje gedaan met namen. Ik werd 2e en iedereen was super enthousiast! Ten slotte moesten de kinderen 15 minuten een boekje lezen, waarna ze een aantal zinnen uit het boekje moesten overnemen. Op deze manier oefenden ze met het schrijven. Ik liep rond en hielp waar nodig was. Nadat alle kinderen een stuk geschreven hadden, moest iedereen het voor de groep voorlezen. Dan merk je pas hoeveel kinderen het Engels moeilijk vinden en het eng vinden om voor een groep te staan. Het belangrijkste was dat iedereen het probeerde en dat de kinderen op deze manier meer zelfvertrouwen krijgen, omdat ze dat niet leren tijdens de lessen op school.

Toen ik vanmorgen te horen kreeg dat we o.a. Engelse les moesten gaan geven, vond ik het heel spannend! Uiteindelijk viel het reuze mee en was het een onwijs leuke, energieke dag. Het is super leuk om te zien hoe snel je wordt opgenomen in zo'n groep en hoeveel respect de kinderen voor je hebben. Één meisje bedankte me aan het einde van de dag voor mijn hulp en een ander meisje vroeg of ik morgen weer zou komen. Hieraan merk je dat ze het echt naar hun zin hebben gehad en je hulp waarderen. Ze zijn dan ook oprecht geïnteresseerd in mijn taal, naar mijn familie en waar ik verblijf.

Tot slot moesten we met de vrijwilligers de volgende dag gaan voorbereiden. Morgen krijgen ze rekenles en gaan we een stukje kunstzinnige vorming doen!

Liefs Shanice

  • 25 April 2017 - 09:55

    Marjo:

    Lieve Shanice, wat leuk om te lezen waar je mee bezig bent. Geef je ineens Engelse les, rekenen en kunstzinnige vorming. Wie had dat gedacht.
    Ben benieuwd wat je in je project gaat doen. Heel veel succes!!

  • 25 April 2017 - 22:48

    Jannie:

    Haai Shanice wat leuk dat je ook onderwijs geeft goed jo als je weer terug bent spreek je de taal kan je al een beetje wennen aan de warmte ? en slaap je goed zijn het leuke meisjes waar je mee zamen werkt ik hoor het wel nou heel veel succes met je werk doei xxx

  • 26 April 2017 - 10:52

    Tiny Biben:

    Wat een leuke onderneming succes groetjes

  • 26 April 2017 - 14:24

    Jeanette:

    Heerlijk toch dat je er gewoon met een open blik vol tegenaan kunt gaan en ondanks dat het allemaal nieuw en spannend is, het allemaal goedkomt. Je bent een kanjer :-) XXX.

  • 02 Mei 2017 - 11:53

    Tim:

    Super leuk: Engels geven op een school in Samoa!
    Is het een beetje uit te houden in de hitte daar?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shanice

9 weken als vrijwilliger naar een fysiotherapieproject in Samoa

Actief sinds 14 April 2017
Verslag gelezen: 1310
Totaal aantal bezoekers 8981

Voorgaande reizen:

15 April 2017 - 23 Juni 2017

Reis naar Samoa

Landen bezocht: